Ksiądz P. de la Rocque i prawowitość
nowej mszy
W następstwie ciekawego wpisu Toma z forum Un évêque... na temat księdza
Patryka de la Rocque, postanowiliśmy przeczytać ponownie jego konferencję z dnia 18 maja 2012 r. Publikujemy tutaj transkrypcję całej
konferencji ze stronki catholique
réfractaire, aby ją zachować, jako dokument. Trafiliśmy na następujący
fragment ; nie zapominajmy, że ks. P. de la Roque jest jednym z teologów
[Bractwa – przyp. tłum.] , który brał udział
w dyskusjach z Rzymem :
Ksiądz P. de la Rocque :
"Czy można uznać ważność [albo – prawowitość] nowej mszy? Powiecie mi – to są słowne
niuanse, ale bardzo ważne. Czy można uznać ważność nowej maszy lub, co wychodzi na jedno, ważność jej
promulgowania ? To jest dokładnie ta sama sprawa co z nowym Kodeksem.
Uznanie nowej mszy za prawowitą,
oznaczałoby, że nowa msza sama w sobie nie jest zła. Tymczasem ona jest zła sama w sobie, ponieważ
zasłania główne aspekty mszy, jej ofiarę
i jej przebłagalny cel. A zatem nie można uznać w Kościele prawowitości nowej mszy, ponieważ złe prawo nie ma
wartości prawa. Nie można.
Uznanie jej oznacza, że ona nie jest
sama w sobie zła, a tym samym, ściśle mówiąc, potencjalnie może
być odprawiana i uczęszczana. Jest to zdanie, na przykład, księdza G. deTanoüarna [Inst. Dobrego Pasterza], który
mówi wam: nowa msza jest prawowita. Twierdził tak cztery lata temu, myślę.
Cztery lata później, a więc całkiem niedawno, stwierdził, iż jest całkiem
logiczne, że Rzym wzywa nas do
uczestnictwa w niej i do przyłączenia się. Całkiem logiczne.
I odmówić – wywija się widmem sedewakantyzmu – odmówić, byłoby być
sedewakantystą w praktyce. Jego podejście jest logiczne, od momentu, w którym
się założy, że nowa msza jest prawowita [ważna]. Nie możemy więc uznać prawowitości
nowej mszy, lub jej promulgowania, to jest to samo. "
Mamy więc werdykt teologa stwierdzający, że uznanie prawowitości nowej
mszy, lub prawowitości jej promulgowania,
wychodzi na jedno.
Ksiądz P. de la Rocque mówi, że jeżeli uznamu prawowitość nowej mszy lub jej uchwalenia, za kilka lat zostaniemy, logicznie
myśląc, doprowadzeni do koncelebrowania
jej lub przyłączenia się [fr. s'associer]
do tej nowej mszy. Oto dokąd prowadzi nas biskup Fellay swoją Deklaracją doktrynalną z
15 kwietnia 2012, którą jeszcze niedawno
uzasadniał w Cor Unum 104.
Dla informacji podajemy poniżej tekst konferencji. W sprawach
magisterium ks. P. de la Rocque jest mniej stanowczy niż Sacerdos, który mówi :
"Prawdę mówiąc, trudno znaleźć choć
jeden dokument "magisterium " soborowego i posoborowego, który byłby całkowicie ortodoksyjny i na temat,
którego nie można mieć rezerw ... Może Humanae
vitae, i to jest wszystko! "
Jednakże ks. P. de la Rocque robi wiele dobrych refleksji i podaje
informacje z pierwszej ręki. Powinno się
przeczytać to, co mówi na temat nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego,
wyłuściliśmy ten fragment. Wyłuściliśmy
również jego dobrą uwagę na temat magisterium na końcu konferencji.
Ksiądz P. de la Rocque – konferencja
z dnia 18 maja 2012 roku :
Konferencja ta bardzo dobre fragmenty, ale i te mniej
dobre. Zrobimy dla was transkrypcję tych
dobrych, aby mogły służyć do argumentowania, a co do gorszych parti, zadowolimy
się ich streszczeniem. Odpowiemy również na problemy jakie mogą one
stawiać.
[ tłumaczenie konferencji w przygotowaniu – przyp. tłumacza]