ZGODNOŚĆ MIĘDZY RZYMEM I MENZINGEN – CZĘŚĆ I
Deklaracje doktrynalne papieża (13 czerwiec 2012) i bp Fellaya (15 kwiecień 2012) są identyczne.
Przypomnienie
faktów :
Po
ultimatum Watykanu, z dnia 16 marca
2012, grożącym ekskomuniką wszystkich członków i zwolenników Bractwa, jeśli nie
dojdzie do porozumienia z Rzymem w ciągu miesiąca, biskup Fellay napisał
deklarację doktrynalną i wysłał ją do Rzymu dnia 15 kwietnia 2012 roku.
Rzymskie władze poinformowały bp Fellaya, że zaakceptowały ten tekst i, że może przyjechać aby podpisać układ. Dnia 13 czerwca 2012 biskup
Fellay udał się do Rzymu, aby podpisać z władzami Watykanu tę deklarację doktrynalną. W dniu podpisania zdarzyło się
coś nieoczekiwanego : ostatecznie, Rzym w
ostatniej chwili wprowadził zmiany do
deklaracji. Kardynał Levada podał biskupowi Fellayowi inny
tekst niż ten wysłany dnia 15 kwietnia. Biskup Fellay odmówił podpisania tekstu, który określił, wg. jego
słów, jako nie nadający się do przyjęcia. Następnie bp Fellay napisał dnia 17 czerwca list do papieża, wyrażając swoje "zdumienie" spowodowane tą nagłą zmianą. Benedykt
XVI sam odpowiedział pismem z 30 czerwca, potwierdzającym, że
osobiście chciał naniesione dnia 13 czerwca poprawki do deklaracji.
W Cor unum
104 z marca 2013 (wewnętrznym piśmie
kapłanów Bractwa), bp Felley opublikował oba teksty: deklarację biskupa
Fellaya z dnia 15 kwietnia 2012 r. i deklarację Papieża z dnia 13 czerwca 2012
roku.
Blog Avec l'Immaculée zauważył, że te dwa teksty są absolutnie identyczne.
Niezwykle ważne jest, aby sprawdzić, czy faktycznie te oba teksty są takie same,
czy też nie są takie same. Jeśli są to
takie same teksty, konsekwencje są znaczące: to ostatecznie
udowodniłoby, że biskup Fellay i Rzym grają podwójną grę i są wspólnikami. Wyjaśnimy dlaczego.
Przebadajmy najpierw oba teksty:
I – PORÓWNAJMY OBA PIERWSZE PARAGRAFY:
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012 :
"I. Przyrzekamy być zawsze
wierni wobec Kościoła katolickiego i rzymskiego Papieża, jego nawyższego Pasterza,
Wikariusza Chrystusa, następcy Piotra i głowy Ciała biskupów."
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellaya z 15 kwietnia 2012 :
"I. Przyrzekamy być zawsze wierni wobec Kościoła katolickiego i
rzymskiego Papieża, jego nawyższego Pasterza, Wikariusza Chrystusa, następcy
Piotra i głowy Ciała biskupów."
Wniosek :
Punkty – I – są więc
identyczne w obu deklaracjach.
II - PORÓWNAJMY OBA
DRUGIE PARAGRAFY:
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012:
"II. Oświadczamy, że
przyjmujemy nauczanie Magisterium Kościoła w dziedzinie wiary i moralności, łącznie z soborem Watykańskim II,
przyznając każdemu doktrynalnemu twierdzeniu wymagany stopień przylgnięcia,
według nauczania zawartego w nr 25 Konstytucji dogmatycznej Lumen gentium Soboru Watykańskiego II."
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellaya z
15 kwietnia 2012 :
"II. Oświadczamy, że przyjmujemy nauczanie Magisterium Kościoła w
dziedzinie wiary i moralności, przyznając każdemu doktrynalnemu twierdzeniu
wymagany stopień przylgnięcia, według nauczania zawartego w nr 25 Konstytucji
dogmatycznej Lumen gentium Soboru Watykańskiego
II (1)."
[Przypis :]
« (1) Cf. również nową formułę
Wyznania wiary i Przysięgi wierności, aby przyjąć urząd wypełniany w imieniu
Kościoła, 1989; cf. CIC kanony 749, 750 1 i 2, 752, CCKW kanony 597, 598 1 i 2,
599.»
Komentarz Avec l'Immaculée :
Wyraźna częściowa akceptacja II Soboru Watykańskiego przez bp Fellaya jest otwarcie stwierdzona w drugim paragrafie deklaracji z kwietnia 2012,
ponieważ wyraźnie akceptuje nr 25 Lumen Gentium. Co ważniejsze, pełna i całkowita akceptacja
soboru faktycznie tu jest, ale ukryta w przypisie 1. Ten przypis
jest de facto odniesieniem do wyznania wiary z 1989 roku.
Ale wyznanie wiary z roku 1989 "zawiera wyraźną akceptację Soboru i
jego konsekwencji ", powiedział abp
Lefebvre dnia 19 listopada 1989 roku w Le Bourget. Oto co powiedział, podane w
kontekście:
Abp Lefebvre : "Więc
w tej sytuacji, jest to całkiem pewne, że niemożliwe jest, abyśmy mieli
regularne kontakty z Rzymem, ponieważ do tej pory Rzym wymaga, aby jeśli tylko
coś dostaniemy, jakiś indult dla Msza Świętej, liturgii, dla seminariów, będziemy
musieli podpisać nowe wyznanie wiary,
które zostało zredagowane w lutym przez
kardynała Ratzingera. I to wyznanie wiary wyraźnie zawiera akceptację
Soboru i jego konsekwencji. Więc musimy
wiedzieć, co chcemy. "
Więcej na temat tego niegodziwego wyznania wiary z 1989 możemy przeczytać w
artykule Arseniusa: Na co jeszczepozwoli sobie bp Fellay.
Wnioski:
Więc punkty - II – obu
deklaracji są identyczne z tym wyjątkiem, że deklaracja papieża z 13 czerwca otwarcie akceptuje sobór, natomiast ta bp Fellaya z 15 kwietnia akceptuje go poprzez przypis 1.
III - PORÓWNAJMY OBA
TRZECIE PARAGRAFY (TZN. PUNKTY III-1):
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012 :
"III. Szczególnie :
1. Oświadczamy, że przyjmujemy
nauczanie dotyczące rzymskiego Papieża i Kolegium biskupów, z jego głową,
Papieżem, nauczane przez Konstytucję dogmatyczną Pastor æternus Soboru Watykańskiego I i przez Konstytucję
dogmatyczną Lumen gentium Soboru
Watykańskiego II, rozdział 3 (De
constitutione hierarchica Ecclesiæ et in specie de episcopatu), wyjaśnione
i interpretowane przez Nota explicativa prævia tego samego rozdziału."
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellaya z
15 kwietnia 2012:
"III Szczególnie :
1 Oświadczamy, że przyjmujemy
nauczanie dotyczące rzymskiego Papieża i Kolegium biskupów, z jego głową,
Papieżem, nauczane przez Konstytucję dogmatyczną Pastor æternus Soboru Watykańskiego I i przez Konstytucję
dogmatyczną Lumen gentium Soboru
Watykańskiego II, rozdział 3 (De
constitutione hierarchica Ecclesiæ et in specie de episcopatu), wyjaśnione
i interpretowane przez Nota explicativa prævia tego samego rozdziału."
Wnioski :
Punkty III-1 obu deklaracji są
identyczne.
IV - PORÓWNAJMY OBA
CZWARTE PARAGRAFY (PUNKTY III-2)
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012 :
2. Uznajemy autorytet Magisterium, któremu jako jedynemu powierzone jest
zadanie autentycznej interpretacji Słowa Bożego pisanego czy przekazanego(2). « Neque enim Petri successoribus Spiritus
Sanctus promissus est, ut eo revelante novam doctrinam patefacerent, sed ut, eo
assistente, traditam per Apostolos revelationem seu fidei depositum sancte
custodirent et fideliter exponerent. Quorum quidem
apostolicam doctrinam omnes venerabiles Patres amplexi et sancti Doctores
orthodoxi venerati atque secuti sunt ; plenissime scientes, hanc sancti Petri
Sedem ab omni semper errore illibatam permanere, secundum Do mini Salvatoris
nostri divinam pollicitationem discipulorum suorum principi factam : "Ego
rogavi pro te, ut non deficiat fides tua : et tu aliquando conversus confirma
fratres tuos" [Lc 22,32](3) ».
[Przypisy
:]
"(2)
Cf. PIUS XII, Encycka Humani generis, Dz 3886 ; SOB.
WAT. II, Konst. dogm. Dei Verbum, 10.
(3) SOB. WAT. I, Konst. dogm. Pastor
aeternus, Dz 3070."
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellaya
z 15 kwietnia 2012:
"2. Uznajemy autorytet Magisterium, któremu jako jedynemu powierzone
jest zadanie autentycznej interpretacji Słowa Bożego pisanego czy przekazanego2
w wierności Tradycji, pamiętając, że „Następcom Piotra został obiecany Duch
Święty nie po to, aby oni przez Jego objawienie głosili jakąś nową naukę, ale
aby z Jego asystencją święcie zachowywali i wiernie objaśniali przekazane przez
Apostołów Objawienie, względnie spuściznę wiary (3)."
[Przypisy :]
(2) Cf. Pius XII, encyklika Humani
Generis.
(3) Vaticanum I, Konstytucja dogmatyczna Pastor aeternus, Dz. 3070.
Komentarz :
Tutaj mamy dwie widoczne różnice między
obiema deklaracjami.
Pierwsza różnica :
Denzinger nr 3070 po łacinie jest w
całości cytowany w deklaracji z dnia 13 czerwca, ale w deklaracji bp Felleya z
15 kwietnia, nie jest cytowany w
pełni, a to, co jest cytowane przez bp Fellay w dniu 15 kwietnia, jest
podane w języku francuskim, podczas gdy
Rzym używa łaciny, której nie tłumaczy [na inny język]. Oto tekst Denzinger
3070 po łacinie. Jest to całkowicie zgodne z cytatem podanym przez Rzym dnia 13
czerwca. To jest fragment z Vaticanum I, Pastor
Aeternus, z dnia 18 lipca 1870 o nieomylności papieża, rozdz. 4.Tekst w
języku francuskim następujące po łacińskim tekście:
3070
Neque enim Petri successoribus Spiritus Sanctus promissus est, ut eo
revelante novam doctrinam patefacerent, sed ut, eo assistente, traditam per
Apostolos revelationem seu fidei depositum sancte custodirent et fideliter
exponerent. Quorum quidem apostolicam doctrinam omnes venerabiles Patres
amplexi et sancti Doctores orthodoxi venerati atque secuti sunt; plenissime
scientes, hanc sancti Petri Sedem ab omni semper errore illibatam permanere,
secundum Domini Salvatoris nostri divinam pollicitationem discipulorum suorum
principi factam: "Ego rogavi pro te, ut non deficiat fides tua: et tu aliquando
conversus confirma fratres tuos" (Lc 22,32).
Denzinger 3070 po francusku : (fragment czerwony to ten dorzucony przez
papieża)
Numer 3070 : http://catho.org/9.php?d=bw5#esm
Ponieważ nie obiecano Ducha Świętego
następcom Piotra, aby pod jego Objawieniem głosili nową doktrynę, ale aby
z jego pomocą utrzymali i wykładali
wiernie Objawienie przekazane przez Apostołów, to znaczy depozyt wiary. Ich apostolska
doktryna została przyjęta przez wszystkich czcigodnych ojców, czczona i
naśladowana przez świętych doktorów
ortodoxe ; wiedzieli oni doskonale, że ta Stolica Piotrowa pozostanie wolna od
błędów, zgodnie z Bożą obietnicą naszego Pana i Zbawiciela daną szefowi swoim uczniom: "ja prosiłem za
tobą, aby nie ustała wiara twoja, a gdy ty wrócisz, utwierdzaj braci"
Łk 22,32.
Czerwony fragment nie został zacytowany w dniu 15 kwietnia przez biskupa
Fellaya, a jest cytowany przez Rzym dnia 13 czerwca. Nie mamy nic przeciwko
Vaticanum I, a więc nawet tutaj, dodatek Rzymu jest niejednoznaczny, to nie
jest śmiertelne, gdyż znaczenie, jakie
trzeba nadać czerwonemu fragmentowi, jest sprecyzowane w zdaniu poprzednim i znajduje się
również w deklaracji z 13
czerwca 2012 roku. [1]
Podsumowując, pierwsza
różnica punktu III-2 to to, że cytat z
Vaticanum I jest dłuższy w deklaracji z
13 czerwca.
Druga różnica :
To dodatek w przypisie odnoszący się
do Vatican II : SOB. VAT. II, Konst.
dogm. Dei Verbum, 10. Można skonsultować ten tekst pod linkiem:
Trzeba pamiętać, że w swojej deklaracji z 15 kwietnia 2012, bp Fellay akceptuje całe Vaticanum II i następujące po nim magisterium w świetle Tradycji (w przypisie 1 i w następujących paragrafach: III, 4 et
III,5). A więc fakt, że jest tu jedno odniesienie więcej do Vaticanum II, nie
zmienia ducha Deklaracji z 13 czerwca w stosunku do tej z 15 kwietnia.
Termin magisterium "żywe" znajduje
się w tej referencji do Dei Verbum i jest niejednoznaczne... Ale sam biskup Fellay w swojej deklaracji z 15 kwietnia używa sformułowania: Tradycja jest żywym przekazem Objawienia
(paragraf III, 3). Więc między dwoma terminami: "żywe Magisterium"
i "tradycja, żywy przekaz," nie ma różnicy.Taka sama
niejednoznaczność.
Wnioski :
Czwarty paragraf obu deklaracji, mimo różnic w formie, nie zawiera żadnych różnic w meritum ich treści.
V – PRZEJDŹMY DO PIĄTEGO
PARAGRAFU OBU DEKLARACJI (III-3) :
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012 :
3. Tradycja jest żywym przekazem
Objawienia „usque ad nos”(4) i Kościół w swoim nauczaniu, w swym życiu i w
swoim kulcie, uwiecznia i przekazuje wszystkim pokoleniom to, czym jest i
wszystko to, w co wierzy. Tradycja rozwija się w Kościele z asystencją Ducha
Świętego (5), nie jako nowość sprzeczna, ale przez lepsze rozumienie depositum
fidei (5), pod przewodnictwem
Magisterium, «którego autorytet działa w imię Jezusa Chrystusa (6) ».
[Przypisy deklaracji papieża z 13 czerwca :]
4. SOB. TRYDENCKI, Rozporządzenie w
sprawie przyjmowania świętych księgach i
tradycji, DS 1501.
5. Cf. SOB. VAT. I , Konst. dogm.
Dei Filius, DS 3020 : «Hinc sacrorum quoque dogmatum is sensus perpetuo est
retinendus, quern semel declaravit sancta mater Fxclesia, nec umquam ab eo
sensu altioris intelligentia; specie et nomine recedendum. "Crescat igitur
et multum vehementerque proficiat, tam singulorum quam omnium, tam unius
hominis quam totius Ecclesiae, setatum ac saeculorum gradibus, intelligentia,
scientia, sapientia : sed in suo dumtaxat genere, in eodeni scilicet dogmate,
eodem sensu, eademque senterttia"(S. VINCENT DE LÉRINS, Commonitorium
primum, 23) ». Cf. także PIUS XII, Encyklika Humani Generis, DS 3886; Sob. VAT.
II, Konst. dogm. Dei Verbum, 10.
6. SOB. VAT. II, Konst. dogm. Dei
Verbum, 10.
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellay z 15 kwietnia
2012 :
3. Tradycja jest żywym przekazem
Objawienia „usque ad nos”(4) i Kościół w swoim nauczaniu, w swym życiu i w
swoim kulcie, uwiecznia i przekazuje wszystkim pokoleniom to, czym jest i
wszystko to, w co wierzy. Tradycja rozwija się w Kościele z asystencją Ducha
Świętego (5), nie jako nowość sprzeczna (6), ale przez lepsze zrozumienie
depositum fidei (7).
[Przypisy deklaracji
bp Fellay z 15 kwietnia :]
(4) Sobór Trydencki, Dz. 1501: „Wszelka prawda zbawienna i wszelka zasada moralna
(Mat. XVI, 15) jest zawarta w księgach napisanych i w tradycjach niepisanych,
które, otrzymane przez Apostołów z ust samego Chrystusa albo przekazane jak z
ręki do ręki przez Apostołów pod natchnieniem Ducha Świętego, dotarły aż do
nas.”
(5). Cf. Sobór Watykański II,
Konstytucja dogmatyczna Dei Verbum, 8
i 9, Denz. 4209-4210.
(6) Vaticanum I, Konstytucja
dogmatyczna Dei Filius, Dz. 3020:
„Dlatego należy nieprzerwanie zachowywać takie znaczenie świętych dogmatów,
jakie już raz określiła święta Matka Kościół, a od tego znaczenia nigdy nie
można odejść pod pozorem lub w imię lepszego zrozumienia. Niech więc wzrasta i
na różne sposoby mocno się rozwija rozumienie, wiedza oraz mądrość wszystkich
razem i każdego z osobna, zarówno poszczególnych łudzi, jak i całego Kościoła,
ze wszystkich pokoleń i wieków, ale tylko w swoim rodzaju, to znaczy w tej
samej nauce, w tym samym znaczeniu i w tym samym sformułowaniu (św. Wincenty z
Lerynu, Commonitorium, 28).”
(7) Vaticanum I, Konstytucja dogmatyczna Dei Filius, Dz. 3011; Przysięga antymodernistyczna, nr 4; Pius XII,
Encyklika Humani generis, Dz. 3886;
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna Dei Verbum, 10, Dz. 4213.
Komentarz :
Dwie zauważalne różnice :
1) W przypisach
Jeśli porównamy przypisy obu paragrafów, więcej jest cytatów z Vaticanum II
u biskupa Fellaya niż w rzymskiej deklaracji z 13 czerwca: dodaje on Dei Verbum 8 i 9 oprócz Dei
Verbum 10, które jest w obu
deklaracjach.
Można skonsultować tekst Dei Verbum
8 i 9 pod linkiem:
Niektóre wyrażenia Dei Verbum 8
zostały powtórzone w 5-tym paragrafie
deklaracji doktrynalne komentowanej przez nas. Istnieje niejasność w Dei Verbum 8 (ale ta niejasność nie jest cytowana w całości w
deklaracjach): Kościół jest przedstawiony jako będący w trakcie dążenia do pełni prawdy: "W ten sposób Kościół, podczas gdy wieki mijają, nieustannie dąży ku pełni prawdy Bożej, aż się dokonają w nim
słowach Boga. "
Inne przypisy obu deklaracji odnoszące się do tych 5-tych paragrafów, są
tradycyjne. Św. Wincenty z Lérins jest
cytowany w obu deklaracjach: po łacinie przez Rzym i w języku francuskim przez biskupa Fellaya. Należy
pamiętać, że biskup Fellay cytuje anty-modernistyczną przysięgę (czego nie robi
Rzym), ale ponieważ cytował już
wcześniej w przypisie 1 modernistyczną
przysięgę z 1989 r., potępioną przez abp
Lefebvre'a w Bourget, jest to sprzeczne i mało wiarygodne.
2) Różnice dotyczące
tekstu :
Rzym dorzuca na końcu paragrafu
słowa: « pod przewodnictwem Magisterium, « którego autorytet działa w imię Jezusa
Chrystusa.»
Oto tekst :
Tradycja rozwija się w Kościele z asystencją Ducha Świętego (5), nie jako
nowość sprzeczna, ale przez lepsze rozumienie depositum fidei (5), pod przewodnictwem
Magisterium, «którego autorytet działa w imię Jezusa Chrystusa (6)».Słowa w kolorze czerwonym nie
pogorszają deklaracji. Prawdą jest, że tradycja
wyraża się w Magisterium i normalnie, jeśli nie byliśmy w kryzysie i
gdyby obecne magisterium nie nauczało
nowości przeciwnych Magisterium poprzedzających Vaticanum II, należałoby
powiedzieć, że Magisterium sprawia władzę [ albo – jego autorytet działa] w imię
Jezusa Chrystusa. Ponadto biskup Fellay w Cor
Unum 104, nie podał niczego nie nadającego się do zaakceptowania w
pierwszych paragrafach deklaracji z 13
czerwca. To znaczy, że uważa (i słusznie)
jej pierwsze paragrafy za równoważne ze swoimi.
VI – PRZEJDŹMY DO
SZÓSTEGO PARAGRAFU OBU DEKLARACJI (III-4):
DEKLARACJA DOCTRYNALNA papieża z 13 czerwca 2012 :
"4. Cała Tradycja wiary
katolickiej musi być kryterium i przewodnikiem w rozumieniu nauczania Soboru
Watykańskiego II, który z kolei rzuca światło – to znaczy pogłębia i następnie
lepiej wyjaśnia – pewne aspekty życia i doktryny Kościoła, implicite obecne w
nim lub jeszcze nie sformułowane pojęciowo (7)."
[Przypisy :]
"(7) Jak na przykład nauka
sakramentalnego charakteru episkopatu w Lumen gentium, nr 21. "
DEKLARACJA DOCTRYNALNA bp Fellaya z 15
kwietnia 2012 :
"4 Cała Tradycja wiary
katolickiej musi być kryterium i przewodnikiem w rozumieniu nauczania Soboru
Watykańskiego II, który z kolei rzuca światło – to znaczy pogłębia i następnie
lepiej wyjaśnia – pewne aspekty życia i doktryny Kościoła, implicite obecne w
nim lub jeszcze nie sformułowane pojęciowo (8)."
[Przypisy :]
(8) Jak na przykład nauka sakramentalnego
charakteru episkopatu w Lumen gentium, nr 21. "
Pragrafy III,4 i przypisy są takie same. Ksiądz Rioult w swojej konferencji powiedział, że to jest znamienne i poważne[istotne]. Jeżeli Rzym nie
zmienił tego strasznego, tak cytowanego przez nas paragrafu, oznacza to, że
Rzym uważa go za bardzo dobry.
Wnioski :
Przeto narazie nie ma żadnej różnicy
między tymi dwoma tekstami obu deklaracji. Biskup Fellay zauważył w
następujących paragrafach rzymskiej
deklaracji z 13 czerwca niemożliwe, według
niego, do zaakceptowania zmiany. Zobaczymy
w drugiej części „Zgodność międzyRzymem i Menzingen – część 2”,
że tak nie jest i, że teksty te chcą
powiedzieć dokładnie to samo.
Przypisy :
[1] NB : Na temat bieomylności
papieskiej, Pastor aeternus precyzuje następnie w numerze 3074 warunki nieomylności:
3074
Gdy Biskup Rzymski mówi ex cathedra,
to znaczy podczas wypełniania jego urzędu pasterza i nauczyciela wszystkich
chrześcijan definiuje on, z racji jego najwyższej władzy apostolskiej, że doktryna dotycząca wiary lub moralność musi
być utrzymywana przez cały Kościół, cieszy się on, na mocy boskiej pomocy obiecanej
mu w osobie św Piotra, tą nieomylnością, jaką boski Zbawiciel chciał, by jego Kościół posiadał,
gdy określa doktryny wiary lub moralności; w konsekwencji te definicje Biskupa Rzymskiego są
niereformowalne przez siebie same, a nie z racji zezwolenia Kościoła.