Heglowski
szał w Bractwie Świętego
Piusa X
napisał
Michael
Hegel
Teza
Teza
jest sformułowana w Deklaracji Kapituły FSSPX z 2006
roku : nie będzie porozumienia między Bractwem a soborowym Rzymem
bez porozumienia doktrynalnego, to znaczy, bez konwersji soborowego
Rzymu. Kontakty jakie Bractwo "utrzymuje
epizodycznie z władzami rzymskimi, mają wyłącznie
na celu pomóc im w odzyskaniu
Tradycji, której Kościół nie może odrzucić bez utraty swej
tożsamości, a nie poszukiwanie korzyści dla siebie, lub
osiągnięcie niemożliwej
"Umowy" czysto praktycznej.
Dzień, w którym Tradycja odzyska wszystkie swoje prawa, problem
pojednania przestanie mieć racje bytu, a Kościół przeżyje nową
młodość. "
Antyteza
Antyteza
jest sformułowana w Deklaracji Kapituły FSSPX z 2012
roku :
"Zdefiniowaliśmy
i zatwierdzili warunki konieczne dla ewentualnej kanonicznej
normalizacji. "Okólnik 18/07/12
Thouvenot wyjaśnia :" Warunek nr 1 sine qua non, że Bractwo
wymagana i domaga się od rzymskich władz, przed rozwazeniem
kanonicznego uznania : swobody zachowaniawania, przekazywania i
nauczania zdrowej doktryny stałego Magisterium Kościoła i
niezmiennej Prawdy boskiej Tradycji ; prawa do obrony, korygowania,
zganienia, nawet publicznie, inicjatorów błędów lub nowości
modernizmu, liberalizmu, Vaticanum II i jego konsekwencji. "
Nowa
linia więc, to rozważyć praktyczną umowę, która polega na
posłuszeństwie papieżowi zachowując swobodę nieposłuszeństwa w
stosunku do "inicjatorów błędów".
Kim są ci "inicjatorzy błędów"
? Oczywiście, że nie papież,
ponieważ umowę robi się z nim : nie można oddać się wyłącznej
władzy papieża w prałaturze personalnej i poprosić jednocześnie
o wolność publicznego krytykowania go ! To nie ma sensu, to byłoby
nielogiczne i niedorzeczne ! Antyteza proponowana przez Kapitułe
2012 mówi więc, że praktyczne porozumienie jest możliwe,
ponieważ teraz papież jest tradycyjnego ducha.
Synteza
Podniosły
się głosy przeciw tej antytezie. Dlatego biskup Fellay w ostatnich
kazaniach, a biskup Galarreta w Villepreux, dokonali syntezy. W dniu
13 października 2012 r., w Villepreux biskup Galarreta wygłosił
konferencję, w której rozwiązuje kryzys FSSPX: teza z 2006 i
antyteza z 2012 mówią to samo. "A
więc poza niezwykle ważną i bogatą dyskusją, stworzyliśmy
warunki, które mogłyby pozwolić na hipotetyczne rozważenie
kanonicznej normalizacji. A jeśli dobrze zastanowicie się, co
zostało zrobione, to po prostu jest ujęcie całej kwestii
doktrynalnej, liturgicznej ... a ona została podana jako warunek
praktyczny. " To jest kuglarstwo,
ponieważ chodzi naprawdę o praktyczne porozumienie bez nawrócenia
Rzymu, a to oznacza ruinę Bractwa. W razie potrzeby możesz
przeczytać analizę InDominoSperavi.Komentarz konferencji biskupa Galarreta Villepreux
Post-synteza
Synteza
nie przekonała nikogo, pojawia się post-synteza mówiąca, że
to, co jest napisane nie jest już napisane, i że nie należy czytać
tego co jest zaznaczone.
Na
temat rozróżnienia pośród warunków sine qua non i pożądanych,
opinie w FSSPX są dowolne :
Macie
wybór pomiędzy:
-
warunki napisane i wysłane do Rzymu
dzielą się dokładnie na 3 warunki sine qua non i 3 warunki
życzeniowe.
-
propzycja biskupa A. de Galarreta :
"zauważyliśmy dość szybko
potem, że te rozróżnienia między warunkami sine qua non i
pożądanymi nie były bardzo dokładne, nie są pożądane, nie. I
w rzeczwistości,
według nas, pośród warunków, które określiliśmy jako
pożądane, są także warunki sine qua non. "
-
propozycja biskupa Fellaya w Ecône
na konferencji (poufnej) z dnia 7 września 2012 roku. Wskazuje on,
że sześć warunków z okólnika księdza Thouvenot nie powinny być
podzielone na narunki sine qua non
i warunki pożądane. Wszystkie powinny stać się warunkami
sine qua non.
-
opinia księdza Schmidberger:
w wywiadzie z dnia 18 września 2012 roku, dziesięć dni po
konferencji w Ecône, pośpieszył z wyjaśnieniem pozornie nie
dotykając problemu. Muszą pozostać 3 warunki sine
qua non Kapituły: "Myślę,
że bedziemy mogli skupić się na tych ważnych elementach, które
w przypadku normalizacji absolutnie musimy uzyskać od Rzymu.
Elementy te mogą być formułowane w trzech punktach. "
W
kwestii zwolnienia FSSPX od nadzoru diecezyjnych biskupów, opinie w
FSSPX są dowolne :
Macie
wybór pomiędzy:
-
warunek napisany i wysłany do Rzymu
zatwierdzony większością Kapituły Generalnej: "Warunek
pożądany [uwaga: a więc nieobowiązkowy] nr 2: zwolnienie domów
Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X w odniesieniu do biskupów
diecezjalnych".
-
ustna opinia biskupa Galarreta:
"Wszyscy
jesteśmy zgodni w Bractwie,
trzeba prosi
[...]
o zwolnienie od biskupów. "
-
opinia DICI cenzurujacego biskupa Galarreta
w tej kwestii (patrz zapis skryptu i artykuł InDominoSperavi)
W
kwestii liczby tradycyjnych biskupów, opinie w FSSPX są dowolne:
Macie
wybór pomiędzy:
-
Warunek sine qua non
n°3 wysłany do Rzymu : «
Zagwarantowanie co najmniej
jednego biskupa.»
-
opinia jednego z trzech biskupów, biskupa Galarreta
"Następnie w warunkach sine qua
non, jest zagwarantowany przynajmniej jeden biskup. Widzicie,
mówiłem wam, to nie jest doskonałe. Ale w rzeczywistości,
wszyscy w Bractwie jesteśmy zgodni,
musimy żądać kilku
biskupów pomocniczych "
To
wspaniałe, że podczas Kapituly Generalnej większość przywódców
Bractwa zgadza się co najmniej na
jednego biskupa, a także, według
biskupa Galarreta, również wszyscy zgadzają się na
wielu biskupów. Czyż to nie jest
post-synteza !
Istnieje
więc podział wśród układowców : na tych, którzy chcą zmienić
sześć warunków, i tych, którzy chcą trzymać się pierwszgo
tekstu. Można zauważyć, że nie ma już żadnej jedności w
Bractwie św Piusa X. Od czasu kryzysu, każdy przyjmuje inny
dyskurs.
Jakie
jest stanowisko FSSPX ?
Nie
wiemy. Menzingen wie ? Jedynym pewnikiem jest to, że praktyczne
porozumienie bez nawrócenia Rzymu jest pożądane i upragnione :
Kościół cierpi tak bardzo, tak bardzo nas potrzebuje.
Jakie
jest stanowisko FSSPX ? Zapytajcie swojego przeora, da wam jeszcze
inną opinię, to was uspokoi.
Jaka
propozycja została złożona w Rzymie?
Nie
dowiemy się, dokumenty są tajne. Czy zdajecie sobie sprawę :
"sześć warunków" ciagle jeszcze nie zostały oficjalnie
podane kapłanom i wiernym. Pracujemy na podstawie pisma księdza
Thouvenota przeznaczonego dla Przełożonych, który wyciekł do
internetu, i którego wierni nie powinni znać. Zakłada się, że
ten dokument był autentyczny, ponieważ biskup Galarreta w
Villepreux komentuje również publicznie ten sam wyciek.
Jedna
tylko opinia nie jest wolna w FSSPX
Wykluczenie
dla tych, którzy głoszą tezę Kapituły Generalnej FSSPX z 2006.
Ta teza jest obecnie zakazana ze względu na konotacje
sedewakantystyczne.
Konkluzja
Równowaga
na linie nie jest przekonywującym numerem ekilibrystyki. Heglowska
dialektyka zawróciła w głowach przełożonych Bractwa. Lecz
chodzić po linie mając zawrót głowy oznacza narażanie się na
niebezpieczeństwo, to nie jest po katolicku. Inaczej i lepiej
mówiąć, według słów Naszego Pana: "Niech
wasze tak, będzie tak, a wasze nie, będzie nie : reszta pochodzi od
diabła. "